Liiketoiminta, Teknologia, Yleistä

Onko yrittäjän kannattavampaa perustaa yritys pääkaupunkiseudulle?

Helsinki

Helsinki on maamme pääkaupunki, missä asuu yli 648 000 ihmistä. Näin valtava ihmismäärä tarkoittaa sitä, että erilaisille palveluille riittää kysyntää, ja että erilaisille tuotteille on ostajia. Helsingissä on runsaasti työpaikkoja, ja se houkuttelee myös uusia yrittäjiä. Tuntuu luontevalta perustaa yritys sinne, missä asiakkaatkin ovat.  

Yrityksen perustaminen tapa luoda itselle työpaikka

Työpaikan saaminen ei ole helppoa, eikä edes korkea koulutus takaa töiden saamista. Varsinkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella korkeakoulutettujen on vaikea saada itselleen koulutustaan vastaavaa työtä. Yrityksen perustaminen on tapa luoda itselle työpaikka ja päästä tekemään itseä kiinnostavia asioita. Uusia yrityksiä perustetaan vuodessa noin 18 000–19 000 kappaletta. Yritysten määrä jatkaa kasvuaan erityisesti suurissa kaupungeissa. Ihmisiä siirtyy yrittäjiksi merkittävästi enemmän kuin aiemmin. Varsinkin kasvukeskuksissa sivutoiminen yrittäjyys on yleistä, eli rahat hankitaan sekä palkkatöissä että oman yrityksen tai laskutuspalvelun kautta.

Eniten uusia yrityksiä syntyy Uudellemaalle, seuraavaksi eniten Pirkanmaalle ja Varsinais-Suomeen. Kaupungeista eniten uusia yrityksiä perustetaan Tampereelle, Turkuun, Helsinkiin ja muualle pääkaupunkiseudulle. Merkittävä osa uusista yrityksistä on maahanmuuttajien perustamia. Toki yrityksiä perustetaan myös maaseudulle. Maaseudulla perustetaan varsinkin maa-, metsä- ja biotalouteen liittyviä yrityksiä, mutta toki maaseudulla tarvitaan myös erilaisia palveluja.

Pääkaupunkiseutu voi olla hyvä paikka perustaa uusi yritys

Työpaikka

Yrityksen perustaminen on aina askel tuntemattomaan. Kukaan ei voi sanoa etukäteen, menestyykö yritys vai ei. Yrityksen sijainnilla ei ole enää samanlaista merkitystä kuin joskus aiemmin, sillä varsinkin digitaalisessa ympäristössä toimivat yritykset voivat sijaita aivan missä tahansa, missä vain pääsee verkkoon. Kampaamot, kivijalkakaupat, hierontasalongit ja muut henkilökohtaista palvelua tarjoavat yritykset toki kannattaa edelleen perustaa sinne, missä asiakkaiden on helppo ne löytää. Toisaalta, asiakkaat ovat valmiita matkustamaan jonkin verran, jos yritys on erikoistunut johonkin harvemmin tarjolla olevaan palveluun, tai jos yritys on saanut erittäin hyvän maineen. 

Pääkaupunkiseutu on kieltämättä potentiaalisen tuntuinen paikka uudelle yritykselle. Liiketilojen vuokrat saattavat olla paljon korkeammat kuin muualla maassa, mutta yrittämisen riski vähenee, kun yritys on lähellä asiakkaita, työvoimaa, muita yrityksiä ja niiden tarjoamia palveluja. Kaupungistuminen lisää yritysten tuottavuutta ja asiakaskuntaa, joten yritysten määrä Helsingissä ja muualla pääkaupunkiseudulla pysyy varmasti kasvusuuntaisena.  

Edes pääkaupunkiseudulle perustetut yritykset eivät välttämättä kannata. Vain joka toinen uusi yritys toimii viiden vuoden päästä perustamisesta. Ensimmäinen vuosi saatetaan mennä innon ja starttirahan turvin, mutta jos starttiraha loppuu eikä asiakkaita vieläkään löydy, voi yrityksen lopettaminen alkaa tuntua taloudellisesti ajateltuna parhaalta ratkaisulta. Toinen syy sille, että niin moni yritys lopettaa, on varmasti yrittämisen rankkuus. Yrittäjä tekee pidempää työviikkoa kuin palkansaaja. 50–60-tuntiset työviikot eivät ole harvinaisia, ja osa tekee jopa 70–100-tuntista työviikkoa. Uusien työntekijöiden palkkaaminen koetaan riskialttiina ja aikaa vievänä prosessina. Helsinkiläisten yritysten henkilöstövuokraus on yksi tapa saada työvoimaa joustavasti ja pienellä riskillä.

Miten pärjätä yrittäjänä pääkaupunkiseudulla?

Menestyvä yritys

Kuten sanottu, pelkkä sijainti ei ratkaise sitä, menestyykö yritys vai ei. Menestyvän yrityksen voi perustaa yhtä hyvin Rovaniemelle, Lapinjärvelle kuin Helsinkiin. Riippuu paljon toimialasta ja liikeideasta, minne yritys kannattaa perustaa. Aivan uudenlaiset liikeideat ja liiketoimintamallit toimivat ehkä paremmin pääkaupunkiseudulla kuin maaseudun harvalukuisissa kunnissa. 

Helsingissä on paljon potentiaalisia asiakkaita, mutta myös kilpailua. Yrityksen voi olla vaikea erottua jo asiakaskuntansa vakiinnuttaneiden, vanhojen yritysten joukosta. Yrittäjän kannattaakin hioa liikeideansa timanttiseksi jo ennen yrityksen perustamista, ja panostaa mainostamiseen. Asiakkaat löytyvät tänä päivänä netin kautta, vaikka kyseessä olisi kivijalkakauppa tai jotain henkilökohtaista palvelua tarjoava yritys. Digimarkkinointiin voi hankkia ulkopuolista apua, jotta saa toimivat ja helposti löytyvät verkkosivut sekä mielenkiintoista sisältöä sosiaaliseen mediaan.

Pääkaupunkiseudun yritysten on erityisen tärkeää panostaa palvelun laatuun, sillä asiakkailla on valinnanvaraa. Esimerkiksi maaseudulla on melko tavallista odotella LVI-asentajaa jopa puoli vuotta, sillä toista vaihtoehtoa ei ole. Pääkaupunkiseudulla tällainen ei vetele, sillä asiakas peruuttaa tilauksen ja hankkii palvelun sellaiselta yrittäjältä, joka pystyy korjaamaan putket jo samana päivänä. Huono maine leviää nopeasti, ja tilaukset tyssäävät. Erilaiset tempaukset ja kampanjat, aktiivinen rooli sosiaalisessa mediassa ja erinomainen palvelu ovat avaimia yrittäjänä pärjäämiseen – niin pääkaupunkiseudulla kuin muuallakin maassa.