Matkustajatuonti vs. ravintolamyynti

 

infograffa_matkustajatuonti

Alkoholin yksityinen matkustajatuonti on selvästi suurempaa, kuin koko Suomen alkoholin ravintolamyynti. Sataprosenttista alkoholia tuodaan vuodessa puolitoista kertaa enemmän, kuin mitä suomalaisissa ravintoloissa myydään. Alkoholin kokonaiskulutus Suomessa laski viime vuonna hieman, kuten teki matkustajatuonti ja ravintolamyynti. Huomioitavaa on kuitenkin ravintolamyynnin osuuden pieneneminen pidemmällä aikavälillä: kun vielä kymmenen vuotta sitten osuus oli yli 20%, oli se enää viime vuonna alle 15%. Ylivoimaisesti suurin osa matkustajatuonnista tulee Virosta, 68,7%. Merkille pantavaa on myös se, että Virosta tuodusta oluesta vain kolmannes on valmistettu  Suomessa.

Erityisesti juuri oluen anniskelumyynti on laskenut pahasti. MaRa ry arvioi ravintoloiden menettäneen 95 miljoonaa oluttuoppia 2000-luvulla. Suurimpana voittajana puolestaan MaRa pitää alkoholin matkustajatuontia. Yhtenä syynä tälle on oluen hinta: Virossa myytävän oluttölkin kanssa on hinnalla vaikeaa kilpailla. Nyt myös Latvian puolelle on syntynyt alkoholikauppoja, jotka vetävät puoleensa myös suomalaisia kuluttajia. Siellä hinnat ovat entistä alhaisemmat.

Pientä apua ravintoloiden vaikeaan tilanteeseen on toivottu käynnissä olevasta alkoholilain uudistuksesta. Ravintoloitsijat myös toivovat, että alkoholin ravintolamyynnin arvonlisäveroa voitaisiin laskea. Tämän uskotaan myös ohjaavan kulutusta kodeista ja kaduilta ravintoloihin, joka puolestaan tukisi paremman juomakulttuurin kehitystä.

Vaikka oluen matkustajatuonti väheni edellisestä vuodesta, on se edelleen selvästi suurin maahan tuotava juomalaji. Viinaa Virosta ja muualta sen sijaan tuotiin edellistä vuotta enemmän. Viinit, siiderit ja lonkerot muodostavat matkustajatuonnista yhteensä noin kolmanneksen. Niin sanojen välijuomien osuus on vain reilun prosentin luokkaa kokonaismäärästä.

(Visited 236 times, 1 visits today)

Comments are closed.