Video: Kari Luoto, PTY – ”Tavoitteemme on vapaa ja kilpailulle altis toimintaympäristö.”

“Me taistelemme sen puolesta, että meillä olisi vapaa ja kilpailulle altis toimintaympäristö, joka valitsee kilpailun kautta ne, jotka pärjäävät parhaiten”, aloittaa Kari Luoto, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja. “Se ei tarkoita sitä, että sääntelyä ei saisi olla ollenkaan. Varmasti kaikkien maiden toimintaan kuuluu se, että sääntelyä on jonkin verran, mutta se, että meillä olisi järkevissä määrin sääntelyä ja tavallaan se kilpailu rankkaa ne, jotka siellä pärjää.”

Uuden, valmisteilla olevan alkoholilain merkitystä päivittäistavarakaupoille Luoto pitää merkittävänä. “Vahvempien juomien tulo ruokakauppaan vähentää Alkojen sijoittelusta syntyvää kilpailuhaittaa.” Luoto muistuttaa, että merkitys on erityisen suuri pienille ruokakaupoille, jotka kamppailevat kovan hintakilpailun ja vapautuneiden aukio-oloaikojen kanssa. “Pienissä kaupoissa alkoholijuomien osuus koko myynnistä on 12-18 prosenttia. Eli sillä on kyllä iso merkitys.”

Suomalaisen alkoholikulttuurin tilaa Luoto pitää tänä päivänä jo aika hyvänä. “Eivät ihmiset enää juo ‘alkoholia’, vaan ne juovat jotain juomia, joissa sitten on tai ei ole alkoholia. Eihän se alkoholi ole itseisarvo”, hän kuvailee tilannetta.

Yksi toive Luodolla kuitenkin on päättäjien suuntaan. “Toivoisin viranomaisten puolelta, että hypättäisiin tähän maailman aikaan. He hokevat jatkuvasti, että alkoholin kulutukseen vaikuttaa kaksi asiaa, saatavuus ja hinta. Sehän ei voi pitää paikkaansa. Jos se olisi näin, meillähän olisi Suomessa kaikkia maita selvästi alhaisempi alkoholinkulutus, koska meillä kuitenkin on sääntely keskimääräistä tiukempaa täällä.

Luoto on havainnut myös yhden huolestuttavan piirteen tämän hetkisessä keskustelussa. “On nostettu tällainen limuviina-kortti esiin. Minulla on neljä lasta, kaksi yli 18-vuotiasta ja kaksi alle, ja olen keskustelut heidän kanssaan tästä teemasta. He ihmettelevät, että mistä oikein puhun. Eivät he tunnista tällaista ‘limu-viina’ juttua.”

Luoto on seurannut, mitä hänen omien täysi-ikäisten lastensa kaveripiirissä juodaan, eikä siellä limuviinoja näy. “Jos meillä nämä terveysjärjestöt onnistuvat luomaan Suomeen nuorison keskuuteen hokemalla jonkinlaisen limuviina kulttuurin, niin minun mielestäni niiden pitää myös kantaa vastuu siitä silloin. Ettei käy sillä tavalla, kuin salmiakkikossulle kävi aikoinaan, että siitä tehtiin sellaine ‘hype’, että se loppui saman tien hyllyiltä”, hän sanoo.

(Visited 256 times, 1 visits today)

Comments are closed.