Video: Alf Rehn – ”Liiketaloudellisena kenttänä alkoholi voisi kehittää Suomen taloutta”

Alf Rehn, organisaation ja johtamisen professori Åbo Akademissa, uskoo, että alkoholi liiketoiminnallisena kenttänä voisi avata Suomelle kasvumahdollisuuksia kansainvälisillä markkinoilla.

“Se, mitä ihmiset eivät ehkä ymmärrä, on että alkoholi liiketaloudellisena kenttänä on niin iso ja niin jännittävä, kuin se on. Suomi voisi tässä kehittää aidosti talouttaan. Me voimme myydä olutta suurille, kehittyville markkinoille, koska me teemme hyvää olutta.”

Rehn nostaa esiin alkoholin myynnin tuomat verovarat valtiolle ja vaikutukset talouden kehitykseen.

“Jos sen kovan laadun potentiaalia, joka meillä on teollisessa tuotannossa, tärvätään hetkellä, jolloin sitä voitaisiin käyttää todella Suomen hyväksi, niin se olisi kyllä synti ja häpeä!”

Keskustelua suomalaisesta alkoholikulttuurista vaivaa Rehnin mukaan yksioikoisuus: ei ole olemassa yhtä alkoholikulttuuria, vaan hyvin monia, rinnakkain eläviä kulttuureja.

“Se, mistä minä haluaisin erityisesti keskustella, on että miten me voisimme möyhentää tätä moninaisuutta ja hyödyntää sitä, että meillä on näitä eri tapoja olla alkoholin kanssa.”

Rehn toivoo, että tämä moninaisuus näkyisi myös katukuvassa.

“Suomen alkoholipolitiikan kannalta toivoisin, että meillä voisi olla keskiolutkuppila ja viinibaari kadulla vieri vieressä, että meillä olisi sekä suuria toimijoita että pieniä tislaamoja ja pienpanimoita, ja että alkoholi olisi luonnollisesti iso kulttuuri, ei pieni kulttuuri.”

“Nythän puhumme alkoholikulttuurista niin kuin jokaisen viinapullon ja olutpullon mukana tulisi valmiiksi pakattu kulttuuri. Mutta eihän se näin ole! Alkoholikulttuureja on uskomattoman monia.”

“Haluaisin nähdä, että olisimme ylpeitä itsestämme ja moninaisuudestamme – niin alkoholissa kuin muussa.”

(Visited 648 times, 1 visits today)

Comments are closed.