Video: Alexander Sneen – “Suomessa on maailman koulutetuin kansa – ja sitä valvotaan eniten”

Alexander Sneen aloitti Sinebrychoffin markkinointijohtajana helmikuussa 2016. Hänellä on takanaan pitkä kansainvälinen ura mm. Brown-Formanilla ja British American Tobacco Company’ssa. Tätä taustaa vasten hän alkoi pohtia Suomen alkoholikulttuuria ja keskustelua, jota käydään asian tiimoilta maassamme.

Alkoholiin suhtautuminen on Sneenin mukaan Suomessa eniten erilainen verrattuna muihin maihin. “Täällä se on eniten tabu”, hän toteaa. Perspektiivia Sneeniltä löytyy, sillä hän on asunut ja työskennellyt urallaan niin Ruotsissa, Yhdysvalloissa, Italiassa kuin Hollannissakin. Erona hän pitää nimenomaan rajoitusten määrää. Kun tähän yhdistää suomalaisten korkean koulutustason, Sneenin mielestä yhtälö on pahasti pielessä. “Suomi on ehkä koulutetuin kansa maailmassa, mutta sitten niitä valvotaan eniten. Siinä on täysi mismatch, yhteensopimattomuus”, Sneen tuskailee.

Sneen uskoo liiallisen lainsäädännön ja valvonnan tekevän juomisesta myös salaista ja erikoista – siitä tulee tabu. Tämä taas johtaa Sneenin mukaan alkoholin keskitettyyn kuluttamiseen, jolloin kerralla nautitaan suuria määriä, eikä voida puhua alkoholin kohtuukäytöstä.

“Jos sulla on hirveesti lainsäädäntöä, niin sitten sä opetat koko kansan aina miettimään, miten sä kierrät sen. Mutta jos sulla ei oo, jos sä vapautat vähän, niin sitten ei ole mitään syytä miettiä sitä kiertämistä, vaan siitä voisi syntyä, että oikeasti mietittäisiin sitä yhteistä hyvää. Että ‘hei, tossa on ongelma: miten me autettaisiin tota ongelmaa’. Sen sijaan, että me mietitään, miten me kierretään se laki”, hän selittää.

Ravintolapäivä hyvä esimerkki säädösten vapauttamisesta

Sneen korostaa, että lakeja pitää olla, mutta uskoo, että maltillinen vapauttaminen johtaisi parempaan lopputulokseen. Hän puhuu termistä freedom to responsibility.

Esimerkiksi Sneen ottaa ravintolapäivän, joka on saanut aikaan paljon positiivisia asioita, kun säädöksiä ruuan valmistuksen ja tarjoilun suhteen on hieman vapautettu. Saman hän uskoo pätevän juomaan. Suomalaisen ruokakulttuurin kehitys saa muutenkin kiitosta Sneeniltä. “Sen jopa tuntee, kun käy ulkona!”, hän innostuu.

Lue: MaRa: Anniskellun alkoholin alv:n lasku toisi tuhansia uusia työpaikkoja

Kuluttajapuolella Sneen uskoo ihmisten muuttuvan yhä tiedostavammiksi siitä, mitä tuotteissa todella on. Tulevaisuudessa tullaan haluamaan myös monipuolisempia tuotteita, hän sanoo. Ylipäätään Sneen korostaa kuluttajien tarpeiden ja toiveiden roolia panimoiden toiminnan määrittelevänä tekijänä. “Tulevaisuudessa pakkauksiin tulee varmasti enemmän infoa siitä, mitä niissä todellisuudessa on. Eikä sen takia, että lainsäädäntö pyytää sen, vaan sen takia, että kuluttajatkin ovat kiinnostuneempia siitä, jolloin me kuunnellaan ihan hirveän usein sitä kuluttajaa. Jos niillä löytyy kiinnostusta siihen, niin silloin me tarjotaan se niille”, Sneen selventää. Maailmanlaajuisesti yksi trendi, jonka hän nostaa esiin, on naisten aseman nousu kuluttajina.

(Visited 307 times, 1 visits today)

Comments are closed.