Video: Pekka Tiainen, Sinebrychoff – ”Vahva kotimarkkina kehittää juomakulttuuria ja mahdollistaa viennin.”

“Näkisin, että tämä on oikea askel järkevämpään alkoholijuomiskulttuuriin. Ei ole missään nimessä suurista asioista kyse”, kuvailee tulevan alkoholilain lausuntokierrokselle lähtenyttä esitystä Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen. “Jos ajatellaan näitä muutoksia, joita on tulossa, niin ne ovat kaivattuja, kansalaisten toivomia ja myös edistävät oikeanlaisen juomakulttuurin syntymistä.”

Päivittäistavarakaupoissa myytävän oluen prosenttirajan nostoa 4,7:stä 5,5:een hän pitää marginaalisena. “Kysynpähän vain, kuinka moni Alkossa kävijä miettii, että ostaako 13,5 vai 14,5 prosenttista viiniä.”

Tiainen ei missään nimessä usko, että suomalaiset olisivat hylkäämässä kolmosoluen, mutta makuskaalan laajeneminen antaa enemmän vaihtoehtoja.

“Ehkä eniten vahvistuu nämä erikoisoluiden tyypit ja sitä kautta ruuan ja oluen yhteistyö vahvistuu merkittävästi. Hieman yli 5 prosenttinen olut sopii esimerkiksi juustojen ja pataruokien kanssa merkittävästi paremmin, kuin nykyinen ruokakaupan vahvuinen.”

Uuden alkoholilain käsittelyn venyminen on Tiaisen mielestä luonut alalla hieman pysähtyneen tunnelman: uusia tuotteita ei haluta tehdä ennen kuin lain sisältö on selvillä. Toisaalta ymmärrystäkin viivästykselle löytyy. Hän muistuttaa, että kyseessä on varmasti lainvalmistelijoille ja poliitikoille vaikea aihe. “Kyllä ihmisillä on siellä varmasti ihan vilpitön tahto miettiä näitä asioita hyvin perusteellisesti, jotta he pystyvät sitten tarjoamaan lain, joka sitten mahdollistaa järkevän alkoholikulttuurin Suomessa jatkossa.”

Tiainen toivoo uuden alkoholilain olevan väliaskel kohti vapaampaa alkoholipolitiikkaa, mutta se vaatii, että kansa, kaupat ja teollisuus osoittavat olevansa annetun vastuun arvoisia. Toiveet vapaammasta alkoholipolitiikasta Tiainen perustelee mahdollisuuksilla parantaa vientiä, jossa hän näkee valtavaa potentiaalia.

“Jos meillä on vahva kotimarkkina, se kehittää suomalaista juomakulttuuria oikeaan suuntaan, mutta mahdollistaa myös viennin. Ja mikä olisikaan hienompaa, että voisimme suomalaisia puhtaita raaka-aineita ja osaamista hyväksikäyttäen alkaa maailmaa valloittamaan suomalaisilla panimotuotteilla.”

(Visited 601 times, 1 visits today)

Comments are closed.