Alkoholilain uudistus tuonee varovaista vapautusta

Ehtiikö alkoholilain uudistus valmistua ennen kesää?

Alkoholilain uudistuksen yhtenä tavoitteena on tarpeettomien ja kankeiden normien purkaminen. Taloustilanteen vuoksi elinkeino kaipaa kipeästi helpotusta säätelyyn, mutta kuten alkoholin kohdalla aina, lainsäätäjät ottavat huomioon myös kansanterveysnäkökulman.

Tietoja lakimuutoksen sisällöstä on odotettu vielä kevään aikana, mutta aikataulu saattaa lykkääntyä mm. sote-uudistuksen keskeneräisyyden vuoksi. Ravintola-ala ja panimoteollisuus ovat toivoneet muutosta erityisesti siihen, mitä laki määrää tarjousten voimassaolosta eli ns. kahden kuukauden säännöstä. Alkoholin myyntiä ja anniskelua säätelee laki vuodelta 1994 sekä 15 sen nojalla annettua asetusta.

Lakiluonnoksen piti alun perin ehtiä lausuntokierrokselle jo maaliskuussa, mutta sote-uudistuksen kiemurat ja yhteiskuntasopimuksen veivaaminen pitkittänevät aikataulua.
Kolme suurta alkoholiin liittyvää kysymystä ovat saatavuus, mainonta ja hinta. Näiden osalta lakiesitys tullee tuomaan ainakin jonkinlaisia muutoksia.

Ajankohtainen kolmonen: Pekka Tiainen

Kuva: Antti Vettenranta

Millaisia odotuksia panimoalalla on lakiuudistukselle, ja miten ministeriö kommentoi lainvalmistelun tilannetta? Ajankohtaisen kolmosen haastateltavina ovat johtaja Kari Paaso Sosiaali- ja terveysministeriöstä sekä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton puheenjohtaja, Sinebrychoffin toimitusjohtaja Pekka Tiainen.

Aikataulu viivästynee

Alkuperäisen suunnitelman mukaan hallituksen esitys alkoholilain muutoksesta annettaisiin keväällä ja käsiteltäisiin syksyllä eduskunnassa, jolloin laki astuisi voimaan ensi vuoden alusta. Toteutuuko tämä, johtaja Kari Paaso Sosiaali- ja terveysministeriöstä?

– Hallituksen sisällä keskustelu kokonaisuudistuksen sisällöstä jatkuu edelleen. Alkuperäinen aikataulu näyttää nyt haasteelliselta. Vaikka kuinka oltaisiin yksimielisiä, lainvalmistelussa on oma byrokratiansa, joten uudistus ei ehdi valmiiksi tavoitellussa aikataulussa, Kari Paaso sanoo.

– Keskustelun pohjana on sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehulan helmikuinen paperi, jossa esiteltiin uudistuksen pääsuuntaviivat.

Helmikuussa julkistettu tiedote lain pohjaesityksestä kertoo, että uudistus pidentäisi Alkon myyntiaikaa klo 21:een. Tämä liittyy jo toteutuneeseen kauppojen aukioloaikojen vapauttamiseen, mikä puolestaan on nostanut esiin vähittäiskauppojen toiveen saada myydä olutta, siideriä ja lonkeroita myös klo 21–23. Sellaista muutosta pohjaesitys ei sisällä.

Lakiesityksestä julkistetut suuntaviivat ennakoivat vapautuksia ravintoloiden anniskeluaikoja ja asiakaspalvelua koskeviin säädöksiin. Nähtäväksi jää, mikä niiden merkitys on ravintoloiden edellytyksille kamppailla laskevan talouden tuomissa haasteissa.

Ministeri Juha Rehula sanoi esityksensä hakevan tasapainoa toisaalta alkoholihaittojen vähentämisen, toisaalta elinkeinotoiminnan huomioon ottamisen välillä. Näillä näkymin viinit ja vahvat oluet eivät ole tulossa myyntiin ruokakauppoihin.

– Toisaalta kunnes hallituksen esitys on valmis, periaatteessa kaikki asiat ovat vielä pöydällä. Siellä on isompia ja pienempiä kysymyksiä. Luulen kuitenkin, että mainontakysymykset jäävät tämän uudistuksen ulkopuolelle, sanoo johtaja Kari Paaso.

Panimoalan yksi kipupisteistä nykyisessä lainsäädännössä on Alkoholilain 33 pykälään sisältyvä ns. kahden kuukauden sääntö, joka rajoittaa alkoholijuomien tarjoushinnoittelua ja -mainontaa ja joka sallii monipakkausten repimisen.

– Säädös on johtanut oluen jatkuvaan alennusmyyntiin päivittäistavarakaupoissa, toimitusjohtaja Pekka Tiainen sanoo.
– Kun laista aikanaan pyydettiin lausuntoja, alalla arveltiin, että tämä ratkaisu oli pienempi paha kuin moni muu ehdolla ollut rajoitus. Kuviteltiin, että monipakkausten hinta pysyisi järkevällä tasolla, mutta Viron-tuonti on romahduttanut hinnat. Nyt suurkuluttaja saa oluensa todella halvalla, ja se tuskin oli lain tavoite, Tiainen muistuttaa.

(Visited 160 times, 1 visits today)

Comments are closed.