Miksi Ajankohtainen kolmonen?

Alkoholi on suomalaisen yhteiskunnan suurimpia intohimon kohteita ja kipupisteitä. Monen mielestä suurin. Voimakkaimmin kaikkeen alkoholiin liittyvään reagoivat ääripäät: alan toimijat ovat usein allergisia kaikelle kritiikille ja sääntelylle, raittiusihmiset taas toivovat, että viinan kirojen kimppuun pitäisi käydä poliisivaltion ottein. Suurin osa kansalaisista sijoittuu jonnekin tälle välille. Ne, joille alkoholi on luonteva osa hyvää elämää, haluaisivat nauttia tuoppinsa tai viininsä rauhassa ilman tolkutonta meteliä, ne joille alkoholi taas on henkilökohtainen ongelma, mieluimmin vaikenevat koko asiasta.
Kaikki alkoholiin liittyvä julkinen keskustelu polarisoituu nopeasti. Enemmistön asiaa ei yhtäkkiä enää aja kukaan, todelliset ongelmat jäävät käsittelemättä, huonosti valmisteltu lainsäädäntö tuottaa nurinkurisia tuloksia. Alkoholikulttuuri kehittyy ontuen.

Marja-Liisa Weckström

Kuva: Aki Rask

Olutsalkkujen jatkuvaa alennusmyyntiä pidetään kyseenalaisena, vaikka se on lain suoraa seurausta.
Ravintolakulttuurin kehittymistä pidetään hyvänä, mutta ravintolaelinkeino pyritään sääntelemään ja verottamaan kilpailukyvyttömäksi.

Alkoholimainonta on peikko, mutta jos kaikki viestintä karsitaan pullon ympäriltä, jäljelle jäävät tilavuusprosentti ja hinta eli vain se, mikä kiinnostaa ennen kaikkea ongelmakäyttäjiä.

Olisiko olemassa jokin toinen tapa käydä alkoholiin liittyvää keskustelua ja sen seurauksena nostaa päätöksenteon laatua ja lopulta kehittää suomalaista alkoholikulttuuria kohti tervettä ja luontevaa suhtautumista koko asiaan?

Tämä kysymys synnytti Ajankohtaisen kolmosen.

Kohtaavatko keskustelu ja elämä

Sinebrychoff teetti hiljattain laajahkon päättäjäselvityksen, joka kartoitti alkoholipäättäjien ja mielipidejohtajien asenteita, tarpeita ja tavoitteita. Parhaiten tilanteen kiteytti eräs johtava lääkäri, joka totesi: ”Keskustelu on mustavalkoista, mutta elämä eletään harmaalla alueella.”

Tämä kuvaa miltei kaikkien haastateltujen asenteita. Selvä enemmistö poliitikoista, virkamiehistä, tutkijoista, teollisuuden edustajista ja järjestöihmisistä peräänkuulutti älykästä ja rehellistä keskustelua, kuuntelemista ja tabuihin tarttumista. Kaikki edellä mainitut myös totesivat, että foorumi tällaiselle keskustelulle puuttuu.

Ajankohtainen kolmonen / Great Point: päättäjäselvitys

Tekemämme päättäjäselvityksen perusteella muodostui kuva päättäjistä ja päätöksentekoympäristöstä, jossa keskustelua alkoholikulttuurista ja -politiikasta käydään. Päättäjäpersoonat asettuivat nelikenttään maailmankatsomuksensa ja keskustelutyylinsä mukaan.

Suurin haaste keskustelun kehittämiselle eivät ole maailmankatsomukset ja faktat. Suurin haaste on puhetapa, joka – kun on kysymys alkoholista – muuttuu maltillisillakin helposti oman kannan järkähtämättömäksi puolustamiseksi sen sijaan, että se keskittyisi ratkaisujen etsimiseen. Kokonaan oma lukunsa ovat lisäksi mustaakin mustempi ja valkoistakin valkoisempi ääripää, joissa ollaan niin varmoja totuudesta, että oikeastaan vain oma seura kelpaa. Välillä löydän itseni viimeksi mainitusta joukosta ja mietin, että miten tässä taas kävi näin.

Vuorovaikutuksen välttämättömyys

”On paljon asioita, joita minä en tiedä, mutta teollisuus ei tiedä, että minä en tiedä. Pitäisi päästä keskustelemaan oikeasti”, sanoi eräs haastattelemamme korkeasti arvostettu alkoholiasioiden tutkija.

Osaisimmeko keskustella oikeasti? Haluamme yrittää ja siksi avaamme nyt Ajankohtaisen kolmosen. Se on Sinebrychoffin tuottama ja toimittama keskustelualusta kaikille, jotka haluavat kehittää suomalaista alkoholikulttuuria ihmiselämän rikkautta kunnioittavasta näkökulmasta. Yhteiskuntana meidän on yhdessä sovittava rajoista ja pelisäännöistä, joiden mukaan täällä eletään. Samaan aikaan noiden pelisääntöjen tärkein tehtävä on mahdollistaa hyvä elämä mahdollisimman monelle, siis monella tapaa ajattelevalle ja monella tapaa elämäänsä elävälle ihmisille.

Ajankohtaisesta kolmosesta löytyy jatkuvasti uusia artikkeleita, infografiikoita ja ajoittain myös videoita. Aiomme myös järjestää tapahtumia, joissa asioita nostetaan pelkäämättä pöydälle.

Päättäjäselvityksen yhteydessä niin oluen ystävät kuin kriitikotkin toivat esille kuin yhdellä äänellä, että todellinen, kestävä myönteinen muutos tapahtuu kulttuurin muutoksen kautta. Työelämän, ravintolakulttuurin, olutkulttuurin ja nuorisokulttuurin trendit vaikuttavat lopulta enemmän kuin vaikkapa saatavuuteen ja hintaan tuijottaminen. Kulttuuri ei ole, varsinkaan nykyisessä rajattomassa maailmassa, kone, jota säädetään muutamasta vivusta. Tarvitaan ymmärrystä siitä monimuotoisesta todellisuudesta, jossa elämä tapahtuu, ymmärrystä todellisen muutoksen hitaudesta ja sitkeää keskustelua, joka nostaa ymmärryksen ja päätöksenteon tasoa.

Sinebrychoffilla ei ole omien tavoitteidensa suhteen mitään salattavaa. Sinebrychoff on panimo, joka on kohta 200 vuotta tehnyt liiketoimintaa valmistamalla oluita suomalaisille – muita mietoja alkoholijuomia ja alkoholittomia juomia hieman vähemmän aikaa. Me haluamme edistää maailmaa, jossa juomiamme kulutetaan niin, että ne antavat hetkeen elämän laatua, eivät vie sitä. Tavoitteemme ei ole myydä jatkuvasti enemmän ja halvemmalla. Tavoitteemme on myydä jatkuvasti parasta, mielellään kalliimmalla sellaisessa kulttuurissa, jossa olutta arvostetaan ja jossa se on läsnä monissa elämän hyvissä hetkissä. Uskomme, että tämä tavoitteemme tukee myös laajemmin suomalaisen yhteiskunnan kehittämistä. Lisäksi uskomme, että aivan kuten hyvä olutkulttuuri on vuorovaikutusta, hyvään olutkulttuurin päästään vuorovaikutuksen voimalla. Siksi avaamme Ajankohtaisen kolmosen.

Liity sähköpostilistallemme tästä. Sivusto päivittyy useammin, mutta sähköpostikirje lähetetään vain kerran kuussa.

(Visited 328 times, 1 visits today)

Comments are closed.